Johan Polet

Johan Polet (Amsterdam, 17 augustus 1894 - aldaar, 11 februari 1971) was een Nederlandse beeldhouwer. In zijn tijd een belangrijke exponent van het opkomende expressionisme binnen de Nederlandse beeldhouwkunst en tijdgenoot van Hildo Krop en John Rädecker. Een bekend beeld van zijn hand is dat van Ferdinand Domela Nieuwenhuis in Amsterdam. Hij werd geboren als een zoon van steenhouwer Dirk Polet. Hij leerde het vak verder in de werkplaats van de Quellinusschool en later de Kunstnijverheidsschool, beide in Amsterdam. Op de Rijksacademie werd hij tot tweemaal toe geweigerd. In 1919 volgde hij Hildo Krop op als docent beeldhouwkunst aan de Haarlemse School voor Kunstnijverheid. Dit bleef hij tot 1926, toen de afdeling weer werd opgeheven. Hij bracht een vernieuwende manier van beeldhouwen het klaslokaal binnen. In plaats van modelleren met klei en gipsmodellen, liet hij zijn leerlingen direct uit het steen hakken. 

Johan Polet was in dienst van zijn vader Dirk Polet. Deze was aannemerspatroon en bij hem werkten vele aankomende beeldhouwers. Op 23 oktober 1915 op de 36ste bouwvergadering kreeg deze de opdracht voor het uitvoeren van de door Kees Smout ontworpen beeldhouwwerken aan de gevel van het te bouwen pand Peek & Kloppenburg. Met deze opdracht was een bedrag gemoeid van fl. 5.039,--  Het werk zelf, het uithakken van de reliëfs in steen, werd gedaan door zijn zoon Johan Polet.

Voor verdere informatie over de reliëfs aan de gevels van Peek & Kloppenburg zie onder: “De Kunstenaars/ Kees Smout

KvK: 56945213  |   IBAN NL03 RBRB 0929 3629 93  | ANBI  |  RSIN 852373053

© 2018 Architekt Joling